فرهنگی - اجتماعی

ماه رمضان و برنامه های کودک سیما


ماه رمضان ماه بندگی و عشقبازی معبود با عابد خویش است و بزرگسالان تمرین بندگی می کنند تا با بهره مندی از نعمات و برکات سفره الهی، خود را به حریم امن کبریایی نزدیک تر سازند. به واقع رمضان ماه خودسازی و سازندگی روح می باشد و با حلول این ماه در آسمان رمضان، جامعه پیرامون ما نیز فضایی پرطراوت می گیرد.

از این رو همه ساله با آغاز ماه مبارک رمضان برنامه سازان تلویزیون سعی دارند تا با ساخت برنامه های مناسبتی فضای رسانه ملی را با این ماه مبارک و حال و هوای روزه داران همراه سازند. به دیگر سخن رسانه ملی سعی دارد با مدد گرفتن از فضای معنوی این ماه شریف روح معنویت را در برنامه های خود نیز جاری و ساری کند. گرچه در بعضی مواقع شاهد ساخت و پخش برنامه هایی کلیشه ای و سفارشی نیز هستیم که صرفا برای پرکردن کنداکتور به روی آنتن شبکه های مختلف سیما می رود. در این میان متاسفانه سهم برنامه سازان کودک کمتر از دیگر گروه های برنامه سازی است و معمولا برنامه های روتین سابق با تغییر جزیی و چند تذکر ساده در مورد ماه رمضان به کار خود ادامه می دهند. به عبارتی دیگر باکس های کودک و نوجوان که ظاهری رمضانی پیدا می کنند، ولی به محتوایی کلیشه ای و ضعیف بسند می شود.

22

البته ماه رمضان امسال ، بینندگان کودک تلویزیون شاهد برنامه هایی مناسب و در خور توجهی نیز بودند. دو برنامه پرطرفدار کودک در ماه رمضان دارای محتوایی نسبتا غنی و در عین حال جذاب بود و سهم موثری در آشنا کردن کودک با برکات  و الطاف الهی ماه مهمانی خدا داشت. "بامابیا" یا همان "عمومهربان" و "خاله رویا" و برنامه "عموپورنگ"(کتابخانه عموپورنگ) از برنامه هایی بودند که کودکان را در امر روزه داری کمک و یاری می کردند. در این دو برنامه سعی شده بود که فضایل معنوی و مسائل اعتقادی به شیوه ای کودکانه و با ادبیاتی در فهم کودک برای بیننده­ی هدف توضیح داده شود.

خاله رویا در "با ما بیا" هر روز برای بچه ها از کار نیکویی که مبتلابه بچه ها نیز می باشد(مانند پیشدستی در سلام، احترام به بزرگتر، شکر کردن خداوند و ...)، صحبت می کرد و درباره محاسن آن کار توضیح می داد. او از کودکان می خواست که تا پایان ماه رمضان به انجام آن عمل مبادرت ورزند. سپس وی در هر قسمت آن کار نیک را به بچه ها یادآوری می کرد و با آنان قرار می گذاشت که تا آخر ماه رمضان آن را تمرین کنند. بچه ها نیز تجربیات خود را برای برنامه پیامک می کردند و از اینکه غذای خود را آرام می خورند یا به والدین احترام می گذارند و.... با آنان صحبت می کردند. با توجه به محبوبیتی که این زوج هنری در میان کودکان و خردسالان پیدا کرده اند، چنین تذکراتی بسیار کارآمد و تاثرگذار بودند. در واقع هدف آنها این بود که همان طور که بزرگسالان در این ماه به تزکیه نفس می پردازند، کودکان نیز به تشویق شخصیت های مورد علاقه خود همراه با والدین خود شوند و خودسازی را تمرین کنند.

برنامه دیگر، برنامه جدید"عموپورنگ" بود که بنا به سنت هر ساله با آغاز ماه مبارک رمضان، به روی آنتن شبکه 2 می رود. برنامه امسال عمو پورنگ با نام "کتابخانه عموپورنگ" سعی داشت که کودکان را با فرهنگ کتاب و کتاب­خوانی آشنا سازد و کتاب خوانی را برای آنان شیرین و جذاب کند. در همین راستا علاوه بر اینکه برنامه در ظاهر تغییراتی کرده بود، از لحاظ محتوایی نیز تغییراتی عمده ای مشاهده می شد. موضوعات با روایت داستان های کهن و نمایش پرورش می یافت.

ولی مسئله ای که باعث می شد این برنامه با فضای ماه رمضان هم خوانی داشته باشد، حضور "حاج آقا محمدی" بود که عموپورنگ را در دقایق پایانی برنامه همراهی می نمود و موضوعات برنامه را از منظر دینی تبیین می کرد. حاج آقا محمدی با شیوه ای کودکانه و جدید مسائل مذهبی را به کودکان آموزش می داد. مثال ها و حکایات او در توضیح و شرح مضامین مذهبی بسیار خلاقانه و در عین حال کودکانه بودند. آقای محمدی داستان هایی از زندگی ائمه اطهار (ع) و احادیث مختلف را آن سان ساده و شیوا بیان می نمود که کودک در همان لحظه در ذهنش حک می شد و پیام داستان را درک می کرد.

همچنین حضور یک روحانی در یک برنامه کودم بسیار نکته قابل تاملی است. زیرا کودکان به دلیل علاقه­ی ویژه ای که نسبت به عموپورنگ دارند، به طور ناخودآگاه این علاقه­ی آنان به سوی احکام و داستان های مذهبی و در عین حال علاقه به روحانیون نیز پیش می رود. به دیگر سخن کودک در این برنامه می آموزد که باید با روحانیون انس و الفت داشت و از دینداری خود لذت برد. لازم به ذکر است که این آموزش ها در فضایی کاملا شاد و مفرح صورت می گرفت و مطالب مطروحه به قدری جذاب بود ک کودک احساس کسالت و خستگی نمی کرد.

سخن آخر اینکه، انس دادن کودکان با فضای معنوی ماه رمضان علاوه بر اینکه یکی از وظایف والدین محسوب می شود، از وظایف جدی برنامه سازان کودک نیز می باشد و در ماه رمضان امسال شاهد اتفاقی قابل تحسین در دو برنامه پربیننده تلویزیون بودیم.

 

 

 


نویسنده : فاطمه محیا پاک آیین
تاریخ : چهارشنبه بیست و سوم مرداد 1392
زمان :


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.